I brev af 20. februar 2013 har lejere indbragt sag om afregningen i forbindelse med lejemålets fraflytning. Der er tale om istandsættelseskrav og foreløbig afregning af forbrugsydelser.
Sagen er indbragt efter lejelovens § 106, nr. 4 og nr. 7.
Under behandlingen af sagen har udlejer den 19. marts 2013 indbragt det endelige vandregnskab den 19. marts 2013. Sagen er indbragt efter lejelovens § 46 l, stk. 3 som følge af lejernes indsigelse.
Nævnet har efter en drøftelse af korrespondancen i sagen truffet følgende
AFGØRELSE:
Nævnet kan godkende udlejers afregning af lejemålet og vandregnskabet sendt til lejerne den 19. marts 2013.
BAGGRUND OG BEGRUNDELSE:
Lejerne er flyttet ind i lejemålet den 1. oktober 2009. Den månedlige leje er 12.500 kr. og vandbidrag med 500 kr. Der er betalt depositum med 37.500 kr.
Lejemålet er ophørt den 30. september 2012, hvor nøglerne er afleveret. De sidste tre måneders leje er uretmæssigt modregnet i depositum. Der er ikke betalt vandbidrag de sidste tre måneder. Lejerne har aflæst vandmåleren ved fraflytningen til 2394 enheder.
I en mail af 14. oktober 2012 har udlejer gjort istandsættelseskrav gældende. Der er tale om et revnet spejl, et ødelagt køleskabshåndtag og huller efter TV. Endvidere er det konstateret, at en vandhane drypper og et toilet løber meget.
Lejemålet er afregnet den 3. december 2012, hvor udlejers tilgodehavende er 30.039,18 kr. Der er vedlagt vandregnskaber fra indflytningen til 30. september 2012. Beløbet er efterfølgende reduceret med 1.665 kr. til 28.374,18 kr. som følge af for meget betalt vand i 2010.
Da lejerne ikke har kunnet godkende afregningen, er der indbragt sag for nævnet.
Lejerne vil ikke betale for manglerne, da de ifølge lejerne var til stede ved indflytningen i 2009. Lejerne ønsker samtlige acontobeløb vedrørende vand tilbagebetalt for årene 2010 og 2011, da regnskaberne er modtaget for sent. Heller ikke regnskabet for 2012 kan accepteres.
Udlejer har kommenteret sagen. Der er sendt fotos af hovedmåler og bimåler vedrørende vandet og afregningen fra vandværket. Lejerne har 1.665 kr., til gode for 2010. Efterbetalingskravet for 2011 er 15.316. Beløbet opkræves ikke, da regnskabet er aflagt for sent. Der skal betales vandbidrag i opsigelsesperioden. Istandsættelseskravene fastholdes. Lejerne har ikke gjort mangler gældende ved indflytningen. Spejlet koster 1.000 kr., håndtaget til køleskabet 500 kr. og spartling af huller 100 kr. Da lejerne uretmæssigt har modregnet de sidste tre måneders husleje i depositum er lejen taget til inkasso af advokaten. Der er dokumenteret påkravsgebyrer, rykkergebyr og inkassoomkostninger med 266 kr., 100 kr., 24.37,50 kr. og 266 kr.
Lejerne har fastholdt samtlige anbringender. Det gøres yderligere gældende, at det store vandforbrug skyldes en rørskade på centralvarmeanlægget, hvor der flød vand ud fra vandrør, indtil lejerne fik lukket for hovedhanen. Udlejer har sendt en erklæring fra XXXX vvs ApS, hvoraf det fremgår, at der er sket en frostskade på det lukkede varmeanlæg. Anlægget indeholder max. 200 liter vand.
Nævnet har herefter truffet afgørelse i sagen.
1. Istandsættelseskravene.
Lejerne har ikke dokumenteret, at de har gjort manglerne gældende ved indflytningen, jf. lejelovens § 14, stk. 1. På det foreliggende grundlag har nævnets flertal derfor besluttet, at lejerne skal hæfte for kravene.
Et nævnsmedlem stemte for, at lejerne ikke skal hæfte. Der er truffet afgørelse efter flertallets opfattelse.
2. Vandregnskaberne for 2010 og 2011.
Lejerne skal betale acontobeløbene. Der er ikke hjemmel til at kræve beløbene tilbagebetalt, selvom regnskaberne er modtaget for sent. Virkningen af at et vandregnskab sendes for sent er alene, at udlejer ikke kan kræve tillægsbetaling, jf. lejelovens § 46 n.
3. Vandregnskabet for 2012.
Den endelige opgørelse er sendt til lejerne den 19. marts 2013 og samme dag er afregningen indbragt for nævnet. Vandregnskabet er sendt rettidigt til lejerne 3 måneder efter regnskabsårets udløb. Vandforbruget er opgjort til 27.303 kr. Der er fradraget 9 måneders acontobetaling med 4.500 kr., da lejerne også skal betale for vand i opsigelsesperioden. Udlejers tilgodehavende er 22.803 kr. Forbruget er 336 m3, hvilket er et meget stort forbrug.
Udlejer har dokumenteret aflæsningerne på hoved- og bimåler. På det foreliggende grundlag har nævnet besluttet at godkende afregningen. Der er efter nævnets opfattelse ikke sikkert grundlag for at foretage en skønsmæssig reduktion af forbruget. Det må lægges til grund, at der har været en dryppende vand og et toilet der løb. Det tyder vandforbruget i 2011 også på. Det eventuelle mindre vandudslip i 2012 på grund af frostskaden kan ikke medføre et andet resultat.
Udlejers afregning af lejemålet kan derfor godkendes.