2720 Vanløse
Ved brev af 2. april 2011 har fraflyttede lejer bedt beboerklagenævnet om at tage stilling til tvist om istandsættelse ved fraflytning.
Udlejer er hørt i sagen.
Sagen er indbragt i henhold til almenlejelovens § 29, jf. § 26 og § 25, stk. 4.
Nævnet har behandlet sagen på et møde den 5. juli 2012, hvor der blev truffet følgende
Afgørelse
Nævnet har godkendt udlejers istandsættelseskrav.
Sagens baggrund
Lejeperioden begyndte den 1. oktober 1996 og ophørte den 28. februar 2011. Boperioden er således 14 år og 5 måneder. Lejemålet består af 2 værelser, og udgør i henhold til lejekontrakten 70,9 m2.
I henhold til lejekontrakten påhviler den indvendige vedligeholdelse lejer – en såkaldt A-ordning.
Udlejer indkaldte ved brev af 25. januar 2011 til syn den 15. februar 2011.
Ved brev af 23. februar 2011 fremsendte udlejer prisoverslag til fraflyttede lejer. I henhold til overslaget afholder udlejer normalistandsættelsen med 100 %, mens misligholdelsesarbejderne udgør 18.400,00 kr., hvilket beløb fraflyttede lejer således hæfter for.
Misligholdelsesarbejderne består i henhold til vurderingsrapporten i:
Malerarbejde
- Døre males i køkken, værelse 1 og toilet
Snedkerarbejde
- Køkkenbordplade udskiftes
- Dørgreb i toilet udskiftes
Gulvarbejde
- Afrensning, slibning og 3 x lakering af gulve og dørtrin i køkken, stue, værelse 1 og entré
Generelt
- 1 stk. nøgler udskiftes
- Flytning ikke tilendebragt, kælderrum
- Af- og påmontering af køkkenvask og blandingsbatteri i køkken
- Skabslåger afrenses for klistermærker og farvet plet
- Tømning af kælderrum ej tilendebragt
Ved brev af 16. marts 2011 fremsendte udlejer flytteafregning til fraflyttede lejer, hvorefter fraflyttede lejer hæfter med 15.213,75 kr. vedrørende istandsættelsesudgifter.
Der opstod herefter tvist om beløbet, hvorfor fraflyttede lejer indbragte sagen for nævnet.
Fraflyttede lejer har anført, at der ved fraflytningssynet alene blev taget 3 billeder af lejemålet, nemlig et af gulvet i soveværelset, et af håndvasken i badeværelset og et af afløbet i køkkenvasken. Fraflyttede lejer har accepteret at hæfte for dette. Fraflyttede lejer afviser alle øvrige reparationer, da mange af dem betegnes som slitage efter fem års beboelse, hvorfor det er selskabet og ikke beboeren, der skal betale for udbedringen. Hvad angår døre og vinduer, så var der ikke skader herpå ved fraflytningen, men selvfølgelig har døre og vinduer behov for maling efter 16 års beboelse. Det må dog betegnes som slitage, og udgifter må udlejer betale. Endvidere kan det ikke koste 800 kr. at få malet en enkelt dør, til denne pris kan man købe en helt ny dør.
Udlejer har anført, at boligen blev istandsat efter de gældende regler for afdelingen, og malingen af lejemålet er sket som en del af normalistandsættelsen, der er optjent 100 %. Fraflyttede lejer skal alene betale for mislighold enten som følge af manglende vedligeholdelse eller fejlagtig brug af det lejede. Udlejer fastholder således de ved synet anførte mangler samt flytteafregningen.
Nævnet har i forbindelse med sagsbehandlingen modtaget billeddokumentation fra udlejer.
Begrundelse og lovgrundlag
Nævnet har påset, at de formelle regler og frister i almenlejelovens § 94 er overholdt, herunder at indkaldelse til syn og prisoverslag er sendt rettidigt samt at 10%-reglen er overholdt, ligesom nævnet har påset, at reglerne i kapitel 6 i bekendtgørelse nr. 640 af 15. juni 2006 om vedligeholdelse og istandsættelse af almene boliger er overholdt, herunder blandt andet at den endelige flytteafregning er tilsendt lejeren uden unødig forsinkelse.
Nævnet har herefter realitetsbehandlet de enkelte tvistepunkter:
Malerarbejde, 3.625,00 kr.
Der er billeder af tre forskellige døre med diverse malerpletter. Der er tillige fotodokumentation af skabsdør med klistermærke. Udlejer har via billedmaterialet dokumenteret sit krav, og nævnet har besluttet, at fraflyttede lejer hæfter for udgifterne til maling.
Nævnet bemærker, at det alene er maling, hvidtning og tapetsering af vægge og lofter samt rengøring efter håndværkere, der hører under normalistandsættelse.
Gulvarbejde, 4.125,00 kr.
Der er flere billeder af gulvet, hvor man kan se rester efter gulvtæppe og dobbeltklæbende tape. Der er tillige et billede af gulvet, hvor man kan se, at der er mærke efter et strygejern. Udlejer har via billedmaterialet dokumenteret sit krav om slibning og lakering af gulvet, og nævnet har besluttet, at fraflyttede lejer hæfter for arbejdets udførelse.
Snedkerarbejde, 7.463,75 kr.
Udgiften dækker både ny bordplade samt nyt greb på toiletdøren. Der er fremsendt billeddokumentation af køkkenbordpladen, hvoraf fremgår at bordpladen er misligholdt. Der er tillige fremsendt billeddokumentation af grebet på toiletdøren. Det fremgår heraf, at der er maling på håndtaget. Udlejer har via billedmaterialet dokumenteret sit krav, og nævnet har besluttet, at fraflyttede lejer hæfter.
Nævnet har truffet afgørelse i tvisten i henhold til almenlejelovens § 29, jf. § 26 og § 25, stk. 4.
Klagevejledning
Hver af parterne kan klage over denne afgørelse til boligretten, jf. almenlejelovens § 106, stk. 1.
Hvis en af parterne ønsker at klage, skal der sendes en stævning til boligretten senest 4 uger fra modtagelsen af afgørelsen. Ved beregning af fristen ses bort fra juli måned. Boligrettens adresse er: Boligretten, Retten på Frederiksberg, Howitzvej 32, 2000 Frederiksberg.
Beboerklagenævnet er ikke part i en eventuel boligretssag, men nævnet vil gerne orienteres om en eventuel klage og resultatet af retssagen.