1074 København K
Lejens størrelse i udlejet ejerlejlighed
I brev af 28. februar 2011 og i mail af 4. marts 2011 har lejer indbragt ovennævnte afgørelse.
Huslejenævnets afgørelse er indbragt for ankenævnet efter boligreguleringslovens § 44, stk. 1. Sagen blev indbragt for huslejenævnet af lejer, og huslejenævnet behandlede sagen efter lejelovens § 106, nr. 1 sammenholdt med boligreguleringslovens § 29 c.
Ankenævnets afgørelse:
Ankenævnet har vedtaget at nedsætte den aftalte leje fra 84.000 kr. svarende til 1.200 kr. pr. m² eksklusiv diverse forbrug til 52.500 kr. svarende til 750 kr. pr. m² eksklusiv diverse forbrug. Den godkendte leje inkluderer møblement og afsætning til indvendig vedligeholdelseskonto.
Herudover kan opkræves 18.000 kr. årligt i a contobidrag til henholdsvis vand, varme og el.
Udlejer kan ikke kræve betaling for internet/telefoni samt antenne/licens. Der er ikke indgået aftalte herom ifølge lejeaftalen. Udlejer kan heller ikke opkræve betaling for fællesudgifter.
Lejenedsættelsen har virkning fra 1. september 2009.
Huslejenævnets afgørelse ændres i overensstemmelse hermed.
Udlejer har pligt til at tilbagebetale lejeren for meget betalt leje, depositum og forudbetalt leje med tillæg af renter efter renteloven fra betalingstidspunkterne.
Der henvises til lejelovens § 113 a, jf. bilag. Tilbagebetaling af for meget betalt leje og renter senere end 1. december 2011 anses som en overtrædelse af disse bestemmelser.
Huslejenævnets afgørelse:
Huslejenævnet har nedsat lejen fra 102.000 kr. svarende til 1.457 kr. pr. m² inklusive forbrugsydelser til 77.000 kr. svarende til 1.100 kr. pr. m². Udlejer kan ud over den godkendte leje opkræve a conto varmebidrag med 600 kr. pr. måned, a conto vand bidrag med 400 kr. pr. måned og a conto el med 500 kr. pr. måned. Den godkendte inkluderer møblement.
Udlejer kan ikke opkræve betaling til internet/telefoni samt antenne/licens, da der ikke er indgået aftale herom ifølge lejeaftalen.
Der kan heller ikke opkræves særskilt for fællesudgifter.
Lejenedsættelsen har virkning fra 1. september 2009.
Efter det under besigtigelsen konstaterede er nævnet af den opfattelse, at den fastsatte leje væsentligt overstiger den leje, der betales for tilsvarende lejeforhold med hensyn til beliggenhed, art, størrelse, kvalitet, udstyr og vedligeholdelsestilstand, omfattet af reglerne om omkostningsbestemt leje i boligreguleringslovens kapitel II-IV, og hvor lejen er reguleret efter § 7, jf. kriterierne i boligreguleringslovens § 29 c.
Nævnet har vedtaget alene at godkende en årlig leje stor 77.000 kr., hvilken leje efter nævnets opfattelse skønnes at svare til det lejedes værdi, jf. de nævnte kriterier i boligreguleringslovens § 29 c. Ud over lejen kan udlejer opkræve a conto varme-, el- og vandbidrag i henhold til afgørelsesafsnittet. .
Under besigtigelsen kunne nævnet konstatere, at lejemålet opvarmes med centralvarme. Der er enkeltlagsvinduer samt forsatsvinduer i stuen, et pænt moderniseret køkken med nyt komfur, emhætte, køle-/fryseskab og vaskemaskine, der tilhører udlejer. Der er et ældre moderniseret flisebadeværelse. I opholdsrummene er der malede trægulve. Gulvene var ikke malede, mens lejer boede i lejemålet. Nævnet har lagt et areal på 70 m² til grund, som fremgår af BBR-registret.
Ankegrunde:
Lejer har anført, at hun finder, at den godkendte leje på 1.100 kr. pr. m² er for høj. Lejer har efterfølgende uddybet sin påstand i mail af 4. marts. Det er oplyst, at lejemålet har været i dårlig stand, idet det er
anført, at installationerne er af ældre dato, og at der i øvrigt har været vandskade i lejemålet.
Øvrige oplysninger i sagen:
Udlejer har i mail af 20. marts 2011 kommenteret lejers påstande og den 21. marts 2011 afleveret bilag vedrørende vand og el.
Ankenævnets begrundelse og bemærkninger:
Ankenævnet har besigtiget lejemålet den 29. august 2011.
På baggrund af indtrykkene fra besigtigelsen samt efter en drøftelse af sagen, finder ankenævnet, at en årlig leje på 84.000 kr., svarende til 1.200 kr. pr. m² eksklusiv forbrug væsentligt overstiger den leje, der betales for tilsvarende lejeforhold med hensyn til beliggenhed, art, størrelse, kvalitet, udstyr og vedligeholdelsestilstand omfattet af boligreguleringslovens kap. II – IV, og hvor lejen er reguleret efter boligreguleringslovens § 7 (omkostningsbestemt leje), jf. boligreguleringslovens § 29 c.
Ankenævnet har vedtaget at nedsætte den aftalte årlige leje til 52.500 kr. svarende til 750 kr. pr. m² inklusiv møblement og eksklusiv diverse forbrug. Lejen inkluderer tillige afsætning til indvendig vedligeholdelseskonto, idet udlejer ifølge lejekontrakten har den indvendige vedligeholdelsespligt.
Det er ankenævnets opfattelse, at den godkendte leje svarer til lejen for tilsvarende lejemål af samme standard udlejet efter kriterierne i boligreguleringslovens § 29 c. Herudover kan opkræve acontobidrag vedrørende vand, varme og el på årligt 18.000 kr.
Det bemærkes, at ankenævnet ikke har anvendt konkrete sammenligningslejemål, men at medlemmerne har taget udgangspunkt i deres almindelige kendskab til det sædvanligt forekommende omkostningsbestemte niveau for tilsvarende ejendomme i området.
Klagevejledning:
I henhold til boligreguleringslovens § 44, stk. 6 kan ankenævnets afgørelse af hver af parterne indbringes for boligretten. Indbringelse må ske senest 4 uger efter, at underretning om ankenævnets afgørelse er meddelt parterne.
Såfremt afgørelsen indbringes for boligretten er det af væsentlig betydning for nævnets virksomhed, at parterne giver ankenævnet underretning herom samt om udfaldet af sagen.
Indbringelse for boligretten skal ske i overensstemmelse med retsplejelovens regler om udfærdigelse af stævning. Stævningen indleveres til: Københavns Byret, Domhuset, Nytorv, 1450 København K.
Ankenævnet kan ikke yde bistand til sagens indbringelse for boligretten, og henvendelser til ankenævnet herom afbryder ikke den nævnte frist på 4 uger. Ankenævnet skal ikke medindstævnes, da ankenævnet ikke er part i en eventuel retssag.