2300 København S
Lejens størrelse i udlejet ejerlejlighed.
I brev af 28. september 2010 har udlejer indbragt ovennævnte afgørelse.
Sagen er indbragt efter boligreguleringslovens § 44, stk. 1. Huslejenævnet har behandlet sagen efter boligreguleringslovens § 29 c, jf. lejelovens § 49. lejer har indbragt sagen for huslejenævnet.
Ankenævnets afgørelse:
Ankenævnet har vedtaget at nedsætte lejen fra 74.400 kr., svarende til 1.550 kr. pr. m2inklusive elektricitet, gas, vand og eksklusive varme, til 33.600 kr., svarende til 700 kr. pr. m2eksklusive elektricitet, gas og varme, som skal afregnes konkret over for lejer.
Depositum er tilsvarende nedsat fra 6.200 kr. til 2.800 kr., svarende til en måneds godkendt leje.
Huslejenævnets afgørelse ændres i overensstemmelse hermed.
Lejenedsættelsen har virkning fra den 1. juni 2010.
Udlejer har pligt til at tilbagebetale for meget betalt leje med tillæg af renter efter renteloven fra betalingstidspunkterne.
./. Der henvises til reglerne i lejelovens § 113 a, jf. bilag. Tilbagebetaling af for meget betalt leje og renter senere end den 1. juni 2011 anses som en overtrædelse af disse bestemmelser.
Huslejenævnets afgørelse:
Huslejenævnets flertal har nedsat den aftalte leje fra 74.400 kr., svarende til 1.550 kr. pr. m2 inklusive elektricitet, gas og vand, men eksklusive varme, til 31.300 kr., svarende til 650 kr. pr. m2 inklusive vand, elektricitet og gas, men eksklusive varme. Acontovarmebidraget er sat til 1.090 kr. pr. pr. måned.
Nævnet har lagt til grund, at det er aftalt, at der skal betales acontovarmebidrag. Man har derfor trukket et beløb ud af lejen, svarende til det faktisk dokumenterede varmeforbrug og godkendt det forhøjede acontovarmebidrag.
Et medlem stemte for at fastsætte lejen eksklusive elektricitet og gas. Det bemærkes, at der ikke er uenighed om selve det godkendte lejebeløb.
Efter en gennemgang af det indsendte materiale samt efter en drøftelse af indtrykkene fra besigtigelsen er det nævnets opfattelse, at den aftalte leje væsentligt overstiger den leje, der betales for tilsvarende lejemål med hensyn til beliggenhed, art, størrelse, kvalitet, udstyr og vedligeholdelsestilstand, omfattet af reglerne om omkostningsbestemt leje i boligreguleringslovens kapitel II-IV, og hvor lejen er reguleret efter § 7, jf. kriterierne i boligreguleringslovens § 29 c.
To af nævnets medlemmer stemte for at fastsætte lejen inklusive elektricitet og gas. Et medlem stemte for at fastsætte lejen eksklusive elektricitet og gas. Der er truffet afgørelse efter stemmeflertallet.
Nævnet har vedtaget at godkende en leje på 31.200 kr. inklusive forbrug af vand, elektricitet og gas, hvilken leje efter nævnets opfattelse skønnes at svare til det lejedes værdi, jf. den citerede bestemmelse. Herudover har nævnet vedtaget at godkende et acontovarmebidrag på 1.090 kr. Acontobetalingerne skal afregnes efter forbrugsregnskab i overensstemmelse med reglerne i lejelovens kapitel VII.
Da der ikke er individuelle vandmålere i lejemålet, er udgiften til vand indeholdt i den godkendte leje, jf. lejelovens § 46 j.
Nævnet har tilsvarende nedsat depositum, jf. lejelovens § 34.
Nævnet har på besigtigelsen konstateret, at lejemålet er opvarmet med fjernvarme og forsynet med termovinduer. Der er ikke individuelle vandmålere. Køkkenet fremstår ældre moderniseret med over- og underskabe, bordplade af træ og vinyl på gulvet. Der er komfur, emhætte og køle-/fryseskab. På badeværelset, der fremgår ældre moderniseret, er der toilet, håndvask og bruseniche med fliser samt fliser på gulvet. Der er endvidere dørtelefon. Lejemålets bruttoetageareal er 48 m2.
Ankegrunde:
Udlejer har anført, at lejen skal vurderes efter det lejedes værdi. Udlejer har henvist til lejen i kvarteret og har indsendt konkrete nævnsafgørelser, hvor lejen ligger på 890 kr. pr. m2, 824 kr. pr. m2 og 750 kr. pr. m2 i området. Udlejer ønsker at se dokumentation for nævnets beslutning.
Oplysninger i øvrigt:
Lejer ønsker, at ankenævnet stadfæster huslejenævnets afgørelse.
Udlejer har under sagen oplyst, at det elektriske forbrug har været meget højt, hvilket der bør tages hensyn til ved fastsættelsen af lejen.
Ankenævnets begrundelse:
Ankenævnet har besigtiget lejemålet den 9. marts 2011.
Efter en gennemgang af det indsendte materiale samt efter en drøftelse af indtrykkene fra besigtigelsen er det ankenævnets opfattelse, at den aftalte leje væsentligt overstiger den leje, der betales for tilsvarende lejemål med hensyn til beliggenhed, art, størrelse, kvalitet, udstyr og vedligeholdelsestilstand, omfattet af reglerne om omkostningsbestemt leje i boligreguleringslovens kapitel II-IV, og hvor lejen er reguleret efter § 7, jf. kriterierne i boligreguleringslovens § 29 c.
Ankenævnet har vedtaget at fastsætte lejen til 700 kr. pr. m2 inklusive vand, men eksklusive elektricitet, gas og varme. Udlejer skal afregne elektricitet og gas samt varmeforbrug over for lejer.
Ankenævnet har ikke ved afgørelsen anvendt konkrete sammenligningslejemål, men medlemmerne har taget udgangspunkt i deres almindelige kendskab til den omkostningsbestemte leje i området for lejemål af tilsvarende standard.
Klagevejledning:
I henhold til boligreguleringslovens § 44, stk. 6, kan ankenævnets afgørelse af hver af parterne indbringes for boligretten.
Indbringelse må ske senest 4 uger efter, at underretning om ankenævnets afgørelse er meddelt parterne.
Såfremt afgørelsen indbringes for boligretten, er det af væsentlig betydning for nævnets virksomhed, at parterne giver ankenævnet underretning herom samt om udfaldet af sagen.
Indbringelse for boligretten skal ske i overensstemmelse med retsplejelovens regler om udfærdigelse af stævning. Stævningen indleveres til: Københavns Byret, Domhuset, Nytorv, 1450 København K.
Ankenævnet kan ikke yde bistand til sagens indbringelse for boligretten, og henvendelser til ankenævnet herom afbryder ikke den nævnte frist på 4 uger.
Ankenævnet skal ikke medindstævnes, da ankenævnet ikke er part i en eventuel retssag.